vrijdag 19 april 2019

Goede Week



De week voor Pasen noemen wij de Goede Week. Deze week begint op Palmzondag. Op Palmzondag werd Jezus toegejuicht in Jeruzalem. Met palmtakken. Op Donderdag was Jezus samen met zijn vrienden. Hij at met hen. Hij at met hen het laatste avondmaal. We noemen deze dag Witte Donderdag. Op Vrijdag werd Jezus aan het kruis geslagen. Op deze dag ging hij dood. We noemen deze dag Goede Vrijdag. Ik snap eigenlijk niet wat er goed is aan die dag. Dan komt Pasen. Pasen is een belangrijk feest. Met Pasen stond Jezus op uit de dood. In Nederland bestaat Pasen uit twee dagen. Eerste Paasdag op Zondag en Tweede Paasdag op Maandag.

Ik ben Katholiek. Voor Katholieken is Jezus de zoon van God. Voor Moslims is hij gewoon Jezus. Net als Mohammed kun je hem dus een Profeet noemen. Mohammed is de laatste profeet.

Ik zat op een katholieke basisschool. Op school maakten wij soms grapjes over Jezus. Eigenlijk mag dat niet. Over Mohammed maak je ook geen grapjes.

Goede Vrijdag was voor mij een vrije dag. Ik was in de Sportschool en heb lekker in het zonnetje gezeten.

Na Goede Vrijdag komt Stille Zaterdag. En daarna is het Pasen. Je kunt elkaar “Zalig Pasen!” wensen. Maar je mag ook zeggen

“Vrolijk Pasen!”

Ik schrijf in eenvoudig Nederlands. Als je deze verhaaltjes niet meer per WhatsApp wilt ontvangen app dan UIT.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten