donderdag 18 april 2019

Dolfijn




Een dolfijn is een dier. Een dolfijn zwemt in de zee. Toch is het geen vis. Een dolfijn is een zoogdier net als een koe, een paard en een hond.
Ik vroeg aan een vriend. “Op welk dier lijk jij?”
Maar mijn vriend gaf geen antwoord. Hij liet mij raden. Dat was heel slim van hem.
Dolfijnen zijn ook heel slimme dieren. Ze leven in groepen, maar zijn ook vaak alleen. Alleen, maar niet eenzaam. Ze vinden het fijn om soms alleen te zijn.
De Nederlandse taal is best gek. Als je iets erg fijn vind dan kun je zeggen.
“Ik vind het heel fijn”
“Ik vind het superfijn”
“Ik vind het echt fijn”
Maar je kunt ook zeggen: “Ik vind het dolfijn!”
In deze zin is een dolfijn geen dier. In deze zin is dolfijn een gevoel. Een fijn gevoel.
Dit weekend gaat de zon schijnen. Dat is fijn. Dat is dolfijn.

André van Duin heeft er een liedje over geschreven.
In dit filmpje kun je meelezen met de woorden. Het staat op YouTube. Er is gelukkig geen reclame bij.

Ik schrijf in eenvoudig Nederlands. Als je deze verhaaltjes niet meer per WhatsApp wilt ontvangen app dan UIT.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten