woensdag 10 april 2019

AVG



“Doe jij niet aan AVG?” appte ik naar Bart. Hij had mij gevraagd mijn bijdrage voor de Politieke Klets op een USB-stick aan te leveren.

“Avg is stuiptrekking oude systeem om controle te houden” was de tekst die in mijn scherm verscheen.

Bart is meestal vrij duidelijk in zijn antwoorden. Maar soms duurt het even voordat ik het echt begrijp. Ik leer door ervaren.

Ik werk op het Koning Willem I College en daar is ook veel te doen  over AVG. Nogal logisch. Op een school wordt gewerkt met gevoelige informatie. Er is vrij fanatiek gewerkt aan bewustwording van medewerkers. De manier waarop is niet altijd mijn manier, maar de bewustwording heeft mij inmiddels wel bereikt.

Ik kom vaak op plekken waar mensen communiceren via Social Media. Ik doe dat zelf ook. Maar vroeger wilde ik nog wel eens een leuke actieve foto maken met mensen erop. Tegenwoordig doe ik dat niet meer. Het is niet dat ik dat niet durf. Het is meer dat het gewoon heel moeilijk is om uitdagende foto’s te maken. Als mensen zichzelf terug zien op Social Media zien ze toch vooral of ze wel goed op de foto staan. Het eerste dat ik zie is meestal mijn kale achterhoofd.

Gisteren was ik op een goed georganiseerde bijeenkomst van de gemeente ’s-Hertogenbosch en Weener XL rond het thema Laaggeletterdheid.Het Koning Willem I College en ABC Leermee waren ook van de partij.
Zelf mocht ik iets vertellen over het TaalRekenDigiPunt waar ik twee dagdelen per week werk.

Toen ik thuis kwam bleek dat mijn vrouw per WhatsApp een foto had ontvangen van een vriendin. Daar stond ik, met een microfoon in de hand, maar ook met mijn telefoon waarmee ik net nog strategisch had getwitterd.


Ik dacht nog: “Ik heb haar toch helemaal geen toestemming gegeven deze foto te delen.” Maar vervolgens dacht ik aan de lessen die ik bij mijn arbeidspsycholoog had geleerd. “Waarom zou ik moeilijk doen. Ik zit goed in mijn vel en zo slecht sta ik er toch ook niet op.”

Daarom deel ik de foto maar zelf.

Ik vind het leuk om te bloggen. Kritisch, maar met respect voor de mensen waarmee ik werk. Op 25 april doe ik daarom mee aan een expertmeeting bij Einder Communicatie in Nijmegen. Leuk om weer oude studiegenoten te treffen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten