Wachttijden bij DUO. |
Regelmatig bel ik naar DUO. Niet omdat dat mijn hobby is,
maar gewoon om nieuwkomers in Nederland die inmiddels op het MBO studeren en recht hebben op studiefinanciering wat
vooruit te helpen. Nederland is een land van regels, procedures, formulieren, inlogcodes
en wachtwoorden. Zie dan als nieuwkomer in ons land de weg maar eens
te vinden. Bijkomend probleem is ook nog eens dat mensen vaak meerdere
telefoons en/of sim-kaarten hebben en als je dan bent ingelogd bij digi-d komt
de beveiligings-sms vaak aan op het verkeerde nummer. Maar bellen vind ik altijd fijn, dan heb je immers gewoon menselijk contact.
In de ochtend hoef je nooit lang te wachten en vanmorgen was ik blij verrast. Ik belde mede
namens een nieuwkomer en had alle benodigde informatie bij de hand en hij had
ook de goede telefoon bij zich. Ik ken het spelletje inmiddels als ik namens
een nieuwkomer bel. Nadat ik het BSN-nummer heb gegeven vraagt de
DUO-medewerker aan de nieuwkomer of hij of zij het goed vindt dat de medewerker
het gesprek verder met mij voert. Heel soms gebeurt het dat mensen het liever
zelf doen en dat maakt me blij, het uitgangspunt van mijn hulpverlening is
immers dat mensen zelfredzaam worden, maar als dat nog niet lukt, dan help ik
gewoon nog even verder. Vanmorgen kreeg ik dus de telefoon terug en toen zei de mevrouw aan de
andere kant van de lijn: “Zo Reinoud, daar ben ik weer.”
Niet zomaar een
helpdeskmedewerker dus maar een mens van vlees en bloed die gewoon mijn naam had
onthouden. Ik moest eerlijk erkennen dat ik niet meer wist hoe zij heette, maar
toen ik er om vroeg herhaalde ze haar naam voor mij. Ik werd prima verder
geholpen en na afloop van het gesprek wensten we elkaar een fijne dag.
Judith bedankt!
Mooi! Medemenselijkheid!
BeantwoordenVerwijderenFijn dat je zulke leuke ervaringen deelt.
BeantwoordenVerwijderen