zaterdag 23 februari 2019

Het hoogst haalbare




#veurklets in de Knillispoort, 21 februari






Hallo allemaal wat fijn dat u er bent!


Het geheim van een goede klets is de timing. Toen ik in december Bart Eigeman belde om te zeggen dat ik dit jaar wel de veurklets wilde doen antwoordde hij niet diplomatiek. Dan ben je potdomme 10 jaar wethouder geweest. Hij zei: wat een goede timing.


Zo die is binnen dacht ik maar daarna zei hij iets opmerkelijks.  Hij begon een beetje te stotteren en zei "Ja jongen je hebt maar een paar minuten en het is een hele verantwoordelijkheid want je mag niet het gras voor de voeten van de deelnemers wegmaaien." Hoe kun je dat nu zeggen als  oud Groen Links Wethouder dacht ik, want vers gemaaid gras ruikt verrukkelijk.

Maar goed, Bart is nog een wethouder van de ouwe stempel. Met hem kun je afspraken maken. Dus toen ik vertelde dat ik mijn veurklets op arbeid therapeutische basis wilde doen was dat geen enkel probleem. En het is dus ook niet erg als ik na mijn klets  gelijk naar huis ga, ik kan namelijk niet zo goed tegen drukke ruimtes. Dus deelnemers en jury, wees niet beledigd als ik eerder weg ben vanavond.
Hallo allemaal wat fijn dat u er bent, maar u moet weten ik kom uit het onderwijs en ik ben ook nog van de ouwe stempel dus vanavond kom ik college geven. Niks interactie, geen speelse lesvorm of een verantwoord onderwijsgesprek. Ik ga gewoon frontaal lesgeven.
Mijn college gaat over het hoogst haalbare en onderdeel is ook nog een korte workshop KIJKEN ZONDER OORDEEL. Ja, ik ga wel een beetje met de tijd mee.
In het onderwijs moeten we tegenwoordig alles registreren en het is een goede gewoonte om ons eerst even lekker sjagrijnig te maken over de mensen die er niet zijn. Een lesuur van 50 minuten bestaat tegenwoordig uit 45 minuten registeren en 5 minuten effectieve onderwijstijd

D66
VVD
CDA
Bosch Belang
SP
BVP
Lokaal Gestemd
PvdA
Groen Links
De Bossche Groenen
50 PLUS
Leefbaar ’s-Hertogenbosch
Lokaal Liberaal ’s-Hertogenbosch,
Buitengewoon Ongewoon
PVV
Knillis
Gewoon Gedreven

Goed, het hoogst haalbare
Wat het hoogst haalbare is, dat is voor ieder mens anders.
Ik heb het hoogst haalbare vorig jaar al bereikt want toen ben ik getrouwd met een Oeteldonks Durske, Ankie wat fijn dat je er bent. Ankie is weliswaar de dochter van een CDA-er, maar zij is heel ruimdenkend, zij vind het niet erg dat ik af en toe over andere vrouwen fantaseer, ik fantaseer namelijk al jaren welke vrouw wethouder gaat worden in onze mooie gemeente.
Zondag was ik een dagje fietsen met haar, we zijn 50plus immers, maar wat Ankie niet wist was dat wij de route aan het verkennen waren voor de tweede etappe van de Vuelta in 2020. Onze fietstocht bracht ons langs de KFC, de Heinis, het trampolinecentrum, iets onduidelijks van het waterschap bij Creveceur, misschien kan Rob daar nog iets mee voor zijn campagne en toen langs de Maasboulevard recht naar het wonder van Empel. Maar Huib, nu las ik vanmorgen in BD dat het wonder van Empel niet voorkwam in de Vuelta-etappe, maar gelukkig hebben wij Jolanda van Gool, de #potvanempel. En dat is geen gewone pot he, dat is een pot met een hashtag.
Ik was een paar jaar voorzitter van de Partij van de Arbeid, u weet wel die partij waar ze iedere paar jaar een lijsttrekker strijd uitvechten. Onze partijjournalist heeft mij gewaarschuwd niet uit de school te klappen, maar ik doe dat toch. Bij de PvdA woedt ieder jaar ook een heftige strijd over wie er mee mag doen aan de politieke klets. En hier zit nu mijn frustatie want die strijd heb ik de afgelopen jaren jaar na jaar verloren.
En daardoor heb ik het hoogst haalbare in de Bossche politiek niet gehaald, Want het hoogst haalbare in de Bossche politiek is het winnen van de politieke klets.
Dus ja dan moet je je verwachtingen bijstellen en daarom doe ik dus de veurklets.

Een paar jaar hielp ik die jongeman van Slikker een beetje. Maar wat was ik eigenlijk, was ik zijn spindoctor, was ik zijn slippendrager. Ik denk dat laatste want toen hij weer een keer had gewonnen twitterde Marianne van der Sloot een foto met de tekst KONING.
Daar droomt iedere Brabantse man toch van. Dat een katholiek meisje uit Boxtel je koning noemt.
En ik dacht zondag ook aan Marianne, want na ons bezoek aan de #potvanempel fietsten we naar huis over het Mariannepad. Dat vond ik gaaf, ze is nog niet eens wethouder en er is nu al een pad naar haar genoemd.
Eind vorig jaar zat ik een tosti te eten met de koning in de Graven van Leuven, een heel strategische plek, we zaten nog geen 5 minuten of Judith Hendrikx keek al naar binnen. Maar ergens halverwege de lunch deed PP mij een ontboezeming. “Ik doe helemaal niet mee om te winnen, ik doe mee omdat ik het leuk vind.” Toen ging ik redelijk door de grond. Heb ik me nu al die jaren uitgesloofd voor die gast die alleen maar meedoet omdat ie het leuk vind. Ik zou zeggen: zet hem op Michael Hack!
Marianne, fijn dat je er bent! Wil jij mij helpen. Jij hebt het hoogst haalbare allang bereikt dus wethouder worden is nu een peulenschilletje. Ik heb hier een foto en die kreeg ik van Ruud Geven, u weet wel die jongen die in januari in het clubhuis van de PvdA de zwarte pietendiscussie nog een keer over gaat doen. Nou Ruud organiseerde ook de World Press Photo Expositie en er was nog een foto achtergebleven. Een foto uit de categorie OUWE JONGENS KRENTENBROOD.
Marianne zou jij die foto omhoog willen houden. Dan maken we er samen een vorm van aanschouwelijk onderwijs van. Vervolgens gaan we de foto bekijken ZONDER OORDEEL. Het gaat er dus alleen om wat je ziet. Ik wil geen oordelen en ook geen interpretaties horen. En dat is moeilijk, als ik de foto zie heb ik al heel veel oordelen.



Wie heeft deze foto eigenlijk gemaakt vroeg ik me af, want Jos van Son was toen al in de heg gereden. Paul Kagie postte de foto op zijn twitter-account met het onderschrift. “Op werkbezoek in het Haagsche.” Op Twitter reageerde gelijk iemand. Het lijkt wel open monumentendag
Oja, ik zou frontaal lesgeven dus ik zal zelf even kijken zonder oordeel.
Ik zie 4 mannen, twee met een lange regenjas, 2 met een kort jackie. De twee mannen met een lange jas hebben een OV-fiets bij zich. En nou maar zeggen dat het CDA en de VVD niet duurzaam zijn. De mannen met de korte jackies zijn nu geen wethouder meer. Het hoogst haalbare voor de man rechts was dat hij oud-wethouder zou worden en dat is hem nu gelukt. Voor de tweede keer zelfs. Gefeliciteerd Paul.
Maar hij hoeft het nog verder geschopt, want ik was onlangs samen met Bossche Weetjes op de tribune bij FC Den Bosch en daar hoorde ik de M-side luidkeels zingen KAGIE IS EEN BOSSCHENAAR.
Dat heeft die  andere man met een kort jackie niet bereikt. Hij  vertrouwde mij ooit toe dat hij niet terug zou komen in de gemeenteraad. “Nee, ik ken mezelf, dan wil ik het beste jongetje van de klas zijn.” Ja in Den Bosch hoef je dat niet te proberen, want die hebben we al. Maar hij is nu ook oud-wethouder. Eric gefeliciteerd.
En nu hebben we drie nieuwe wethouders, drie mannen. De ene is van Duurzame Mobiliteit, Talentontwikkeling en Welzijn, hij doet mee vanavond, de andere van Duurzaamheid, Leefomgeving en Cultuur, ik hoorde hem gisteren nog in gesprek met Patrick van DTV. En de derde? Ja de derde houdt van grote stukken vlees op BBQ en is nu aan het leren hoe hij dat duurzaam moet doen.
Mijn partij zit in de oppositie, maar is gelukkig lekker bezig. Het beste jongetje van de klas heeft heel arrogant een huis op Zuid gekocht. Ik dacht dat daar alleen  oud-wethouders woonden en hij moet nog wethouder worden.  En nu hebben we ook nog een burgemeesterskandidaat uit West. Ik zei drie jaar geleden al dat dat echt een baantje voor hem was en nadat hij plaatsvervangend voorzitter van de gemeenteraad was geworden hoefde ik alleen nog maar een ondeugdelijk trappetje bij Jack Mikkers te bezorgen. Nu kan Fouad wat praktijkervaring opdoen. 
Geachte jury. Vanavond wordt de Peer geflankeerd door 2 vrouwen en ik nodig jullie uit om eens buiten de kaders te denken. Als PP nu weer wint, laat hem dan volgend jaar de veurklets doen, dan kan ik gewoon meedoen, dat lijkt me harstikke leuk. Misschien is het hoogst haalbare dan toch nog binnen handbereik. 
Ik wens alle deelnemers veel succes en… ga vooral op zoek naar het hoogst haalbare.


Marianne bedankt voor je hulp. Je mag de foto hier in de Knillispoort ergens aan de muur hangen. Dan is het de komende jaren een uitnodiging aan al die deelnemers die er bij willen horen.
 
 
 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten