vrijdag 17 februari 2017

Een goede grap


Op 19 november ontving ik Lodewijk Asscher in een zaaltje in Den Bosch. Asscher was verwikkeld in een lijsttrekkersstrijd binnen de PvdA en er waren zo’n 50 aanwezigen, voornamelijk leden. Ik mocht de bijeenkomst aan elkaar praten en ook een paar vragen stellen.

Wat me opviel was dat Lodewijk een ontspannen indruk maakte en erg makkelijk zijn verhaal vertelde. Nou ben ik natuurlijk geen kritische journalist maar een partijgenoot dus dat scheelt.

Dergelijke bijeenkomsten zijn voor politici goede bijeenkomsten om warm te draaien voor de echte campagne. Je kunt eens een grap uitproberen en kijken hoe de mensen reageren.

Ik stelde uiteraard een vraag over progressieve samenwerking, een persoonlijk stokpaardje van mij en Asscher pareerde de vraag met een goede grap. Althans dat vond hij zelf en ik eigenlijk ook wel, maar niemand moest echt lachen.

“Nou, dit werkt dus niet” zei Lodewijk en hij ging verder met zijn verhaal.

Een maand daarvoor had Jesse Klaver, lijsttrekker van Groen Links, de knuppel weer eens in het hoenderhok gegooid en een oproep gedaan voor linkse samenwerking. Onze toenmalige partijleider Diederik Samsom reageerde wat geagiteerd en het NRC verzuchtte een dag later dat linkse partijen die samen optrekken een utopie zal blijven. Het Parool repte zelfs van een ruzie op links.

Asscher won de lijsttrekkersstrijd met de leus “samen vooruit” en in januari probeerde hij het balletje van linkse samenwerking maar weer eens op te gooien.

In het AD zei hij dat veel mensen onzekerheid voelen op de arbeidsmarkt en dat je dat niet wegneemt door op links te hakketakken. En de Volkskrant schreef zelfs dat de progressieve partijen voorzichtig aan een regeerakkoord werken.

Inmiddels is het al bijna maart. De verkiezingen komen dichterbij en Wilders en Rutte laten het RTL-debat op 26 februari aan zich voorbijgaan. Het wordt nu eigenlijk een links onderonsje en CDA en D66 mogen ook meedoen.

Een prima podium lijkt me om de grap die op 19 november in Den Bosch maar lauw werd ontvangen nogmaals te proberen.

“Want met linkse samenwerking is het net als met pubers en seks” zei Lodewijk. “Je kunt er heel lang over praten maar het doen is vele malen leuker”.

Samen vooruit.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten