woensdag 23 januari 2019

CRZ





“Mijn droom is mijn eigen bedrijf en ik weet ook al hoe dat bedrijf heet” zei Essam in mei 2017. Ik vroeg hem die naam op het bord in mijn kamertje te schrijven. Omdat ik hem per ongeluk een permanent Marker gaf, staan de drie letters CRZ er nu nog.
Essam is geboren in Syrië en zat enige tijd in de Inburgering op het Koning Willem I College. Hij wilde zich ontwikkelen en het liefst zo snel mogelijk, dus had hij zijn zinnen gezet op de pre-bachelor van Fontys. Dit is een schakeljaar speciaal voor vluchtelingen. Hiermee bereid je jezelf goed voor op een HBO-opleiding in Nederland.


In het schakeljaar wordt ook aandacht besteed aan persoonsvorming en loopbaan oriëntatie.
Wie ben ik, wat wil ik en wat kan ik.


Niet iedereen gaat na dat schakeljaar ook echt naar het HBO en dat is ook niet erg, want ieder mens gaat zijn eigen weg en ontwikkeling gaat stap voor stap. En wat is er mis met het MBO?


Essam kwam terug op het Koning Willem I College waar hij zijn weg in het leven vervolgde bij International Business Studies.
Vorige week kreeg ik een appje van Essam.


“Mijn mentor zei dat hij van Raymon over CRZ heeft gehoord en toen dacht ik meteen dat hij met jou had gesproken.’’
Essam werd geconfronteerd met de drie letters die hij zelf op het bord had geschreven en zo motiveerde hij zichzelf door gewoon door te gaan met zijn studie.


Vorige week gebeurde er iets moois bij International Business Studies.  Een student kon niet mee op een studiereis naar London maar zei. “Laat Essam maar gaan in mijn plaats”.


In allerijl werden er reisdocumenten bij IND geregeld, want Essam is ook nog steeds formeel aan het inburgeren en heeft een tijdelijke status.


Maar deze week is Essam op studiereis naar Londen en hij geniet met volle teugen.


En dat bedrijf zal er ook wel komen. Essam heeft een doel voor ogen.

Ben je benieuwd wat CRZ betekent? Vraag het Essam. Gesproken taal leer je vooral door veel te praten.




1 opmerking: